Liity jäseneksi

Tervetuloa mukaan Lohjan Seudun Omakotiyhdistykseen!

Liity jäseneksi etusivulta löytyvän linkin kautta.
Hinta vuonna 2024 on edelleen todella edullinen 23 eur/v.

Omakotitalkkari

Uuden omakotitalkkarin hakuprosessi on käynnissä.

Jäsentapahtumat

Tarkista tietoja jäsentapahtumista Ajankohtaista valikon kautta

Huoltokirja

Huoltokirja on suunnitelmallisen käytön ja huollon työkalu. Pientalon asukkailla täytyy olla tietoa siitä, miten oikeilla jokapäiväiseen asumiseen liittyvillä toimenpiteillä ehkäistään vaurioiden syntyminen ja varmistetaan rakennuksille pitkä käyttöikä.

Omakoti-, vapaa-ajanasunnon ja rivitalonylläpidon suuri taloudellinen merkitys korostuu elinkaarikustannus vertailussa (VTT1:5) ja erityisesti kiinteistön luovutuksen yhteydessä.

Kiinteistön ennakoivan ja suunnitelmallisen hoidon ja huollon tavoitteena on energiatehokas, toimintaolosuhteiltaan terveellinen ja turvallinen sekä viihtyisä koti- ja vpaa-ajanasunto niiden taloudellisen käyttöiän ajan.

Sähköinen huoltokirja on Omakotiliiton uusi maksuton jäsenpalvelu

Suomen Omakotiliiton nettisivuilla jäsenten käyttöön avattu ilmainen sähköinen huoltokirja on odotettu sähköinen versio Pientalon Huoltokonsepti-hankkeessa kehitetystä painetusta huoltokirjasta. Se on kuitenkin myös paljon enemmän. Sähköinen huoltokirja kokoaa yhteen kaikki talon tärkeät tiedot, asiakirjat ja piirustukset, mutta se sisältää myös paljon hyödyllistä tietoa talon ylläpitämisestä, huoltamisesta ja korjaamisesta. Se kertoo, mitä pitäisi tehdä ja milloin, sekä muistuttaa tarvittaessa. Se on myös jatkuvasti täydentyvä hyödyllinen linkkikirjasto.

Jokainen tietää, miten turhauttavaa ongelman ilmetessä on etsiä hakukoneen kautta mahdollisimman tuoretta ja luotettavalta tuntuvaa tietolähdettä. Tunteja kuluu huomaamatta. Sähköisen huoltokirjan avautumisen jälkeen googlettamisen voi unohtaa. Sähköinen huoltokirja on kuin omakotitaloasukkaan virtuaalinen kaikentietävä naapuri ja kaikkien alojen asiantuntija, välttämätön ja yleishyödyllinen miellyttävän ja energiatehokkaan omakotiasumisen ja pientalon tehokkaan ylläpidon, huollon ja remontoinnin sähköinen tietovarasto.

Tietoa tarvitaan

Pientaloille tarvitaan huoltokonsepti siinä missä suurille julkisille kiinteistöille, sillä omakotitaloissa on kiinni merkittävä osa kansallisvarallisuudestamme puhumattakaan yksittäisen perheen omaisuudesta.  Rakennetun asuntokannan uudistaminen, suunnitelmallinen ja taloudellinen talonpito sekä nopealla tahdilla muuttuvat rakentamismääräykset ja rakennustuotteille asetettavat uudet energiatehokkuusvaatimukset, ovat luoneet tarpeen sähköiselle huoltokirjalle, joka on nopeallakin aikataululla päivitettävissä.

Suomen Omakotiliiton jäsenet ovat tunnetusti vannoutuneita Tee itse -miehiä ja -naisia, mutta modernit omakotitalot ovat erityisesti talotekniikaltaan jo liian monimutkaisia hallittaviksi. Kenenkään osaaminen ei riitä kaikkeen. Sähköinen huoltokirja auttaa ennalta ehkäisemään isoja vahinkoja. Se myös opettaa tarvittaessa kääntymään asiantuntijoiden ja ammattilaisten puoleen.

Helppokäyttöinen ratkaisu
Painettuun huoltokirjaan tutustuneelle sähköisen huoltokirjan käyttäminen on yksinkertaista ja vähänkin tietokoneen käyttöön perehtyneelle helppoa. Painettu huoltokirja toimii sähköisen version tukena, josta jo kirjattuja tietoja voi siirtää sähköiseen versioon. Tarkoituksena on, että vähitellen kaikki taloon liittyvät tiedot, asiakirjat ja piirustukset löytyvät samasta paikasta.

Sähköinen huoltokirja on helposti räätälöitävissä oman talon mukaan. Siihen kirjataan kaikki tarpeellinen, myös huoltohistoria. Siitä on tietysti hyötyä paitsi taloa myytäessä, myös silloin, jos ongelmia ilmenee. Ostajan on helppo tarkistaa, mitä esimerkiksi lämmitysjärjestelmälle on vuosien mittaan tehty.

Sähköisen huoltokirjan käyttöönotto on helppoa. Ensimmäisellä kerralla palveluun on rekisteröidyttävä. Sitä varten tarvitset nimesi ja jäsenkortistasi löytyvän jäsennumerosi. Sen jälkeen seuraat vain ohjeita. Täydennä tietoja pikkuhiljaa, mutta säännöllisesti. Aikaa näytön äärellä ei tarvitse kuluttaa kauempaa kuin kerralla haluat.

Kirjaudu huoltokirjaan osoitteessa https://www.omakotiliitto.fi/jasenelle/huoltokirja
Käyttäjätunnus on omakotiliiton jäsennumero ja salasana on aluksi postinumero, jos et ole sitä muuttanut.

Paperisen huoltokirjan voit tulostaa pdf-tiedostona tästä

Paperisen huoltokirjan kannet voit tulostaa pdf-tiedostona tästä

Kanna huolta omaisuudestasi. Tee heti kiinteistöllesi oma huoltokirja!