Tervetuloa mukaan Lohjan Seudun Omakotiyhdistykseen!

Liity jäseneksi etusivulta löytyvän linkin kautta.
Hinta vuonna 2024 on edelleen todella edullinen 23 eur/v.

Omakotitalkkari

Omakotitalkkaria voi varata ke 3.4.2024 alkaen.
Mikko Häkli
klo 9-15

Jäsentapahtumat

Tarkista tietoja jäsentapahtumista Ajankohtaista valikon kautta

Koskeeko jätevesijärjestelmien uudistamisen siirtymäaika kiinteistöäsi?

image006.jpg

Kuva: Myös virtavedet ovat vesistöjä, joiden rannalla riittämättömät jätevesijärjestelmät tulisi kunnostaa 31.10.2019 mennessä.

Bild: Även strömvattnen är vattendrag, på vilkas stränder otillräckliga avloppsvattensystem borde uppdateras innan 31.10.2019.

Koskeeko jätevesijärjestelmien uudistamisen siirtymäaika kiinteistöäsi?

Haja-asutusalueiden jätevesijärjestelmien tulisi täyttää lainsäädännön puhdistusvaatimukset ranta- ja pohjavesialueilla viimeistään 31.10.2019.

Asian selvittäminen lähtee kiinteistön sijainnin tarkastelusta. Siirtymäaika on voimassa, jos jätevettä muodostava rakennus on alle 100 metrin etäisyydellä meren tai vesistön (mm. järvi, joki, puro ja lampi) keskivedenkorkeuden mukaisesta rantaviivasta tai vedenhankintakäytössä olevalla tai siihen soveltuvalla pohjavesialueella. Näillä alueilla sijaitsevien, ennen vuotta 2004 rakennettujen, kiinteistöjen tulisi täyttää lainsäädännön peruspuhdistusvaatimukset (kuormitus vähenee 80 % orgaanisen aineen, 70 % kokonaisfosforin ja 30 % kokonaistypen osalta) 31.10.2019 mennessä. Suomen ympäristökeskus (SYKE) on tehnyt palveluita sijainnin tarkistamiseksi. Vesihuoltotulkki (https://www.ymparisto.fi/vesihuoltotulkki) tarkastelee tilannetta osoitteen perusteella ja antaa myös ehdotuksen kiinteistölle parhaiten soveltuvista ja taloudellisimmista jätevesien käsittelyvaihtoehdoista. Myös erillinen karttapalvelu haja-asutuksen siirtymäaika-alueista (http://syke.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=71791c7856da4f268b68ffb62e2a532d) on saatavilla.

Sijainnin lisäksi uudistamistarpeeseen vaikuttaa kiinteistön varustelutaso. Jos käytössä on vedetön käymälä (esimerkiksi ulkohuussi) ja pesuvesiä syntyy suurin piirtein sen verran kuin jaksaa kantaa, voidaan ajatella että syntyvät jätevesimäärät ovat niin pieniä, ettei niistä aiheudu ympäristön pilaantumista. Nämä jätevedet voi johtaa käsittelemättäkin hallitusti maaperään esimerkiksi kivipesän tai imeytyskaivon kautta. Tällaisia kohteita eivät koske lainsäädännön puhdistusvaatimukset eikä sitä kautta siirtymäaikakaan. Jos taas kiinteistöllä on erilaista vesivarustelua, kuten vesiwc, suihku tai tiski- tai pesukone, muodostuu jätevesiä sen verran, että niitä täytyy puhdistaa asianmukaisesti. Tällöin pelkkä maaperään johtaminen tai saostuskaivokäsittely ei ole riittävä järjestelmä, vaan sitä tulee tehostaa. Vaihtoehtoja jätevesien käsittelylle on paljon ja kullekin kiinteistölle sopivin ratkaisu löytyy yhdessä pätevän suunnittelijan (http://www.hajavesi.fi/fi/yrityshaku) kanssa.

Länsi-Uudellamaalla on arvion mukaan 5000–7000 uudistamistarpeessa olevaa kiinteistöä siirtymäajan piirissä. Haja-asutusalueen asukkaan ei kannata jäädä asiassa yksin, vaan oman kiinteistön jätevesitilanne voi tarkastella jätevesineuvojan kanssa. LINKKI-hankkeen neuvojat tekevät käyntejä lokakuulle asti ja heidän yhteystietonsa löytyvät täältä (http://hajavesi.fi/fi/yhteystiedot/ota_yhteytta). Neuvojat ovat tavattavissa myös erilaisissa kesätapahtumissa:

-          Jätevesi-ilta (http://www.puujarvi.net/tiedotteet) Karjalohjan seurojentalolla 12.7. klo: 18

-          Sammatin järvipäivä (http://www.suvisammatti.fi/kulttuuri.html) 10.8. Sampaalassa klo 12–15

-          Kirkkonummipäivät (https://www.kirkkonummi.fi/kirkkonummi-paivat-2) 24.8. toritapahtuma

-          Siuntio-päivä (https://www.siuntio.fi/siuntio-paiva-3182019) 31.8. Sjundeå svenska skolan klo: 10–14

Länsi-Uudenmaan hajajätevesihanke LINKKI pyrkii edistämään haja-asutuksen jäteveden käsittelyä kuntien yhteistyönä. Hankkeeseen osallistuu alueen 8 kuntaa: Hanko, Inkoo, Karkkila, Kirkkonummi, Lohja, Raasepori, Siuntio ja Vihti. Kuntien lisäksi hanketta rahoittaa Uudenmaan ELY-keskus. Hanke liittyy Länsi-Uudenmaan kuntien hajajätevesistrategiaan 2014–2021 ja ympäristöministeriön valtakunnalliseen jätevesineuvontaan. Hanketta koordinoi Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry ja lisätietoa hankkeesta löytyy verkkosivuilta osoitteesta www.hajavesi.fi

Gäller övergångsperioden för avloppsvattensystemens förnyelse din fastighet?

Avloppsvattensystemen på glesbygden borde uppfylla de lagstiftade reningskraven på strand- och grundvattenområden senast 31.10.2019

Sakens utredning börjar med att granska fastighetens läge. Övergångsperioden är i kraft om byggnaden som producerar avloppsvatten är närmare än 100m från havets eller vattendragets (bl.a. sjö, å, bäck och damm) genomsnittliga vattennivå, eller befinner sig på ett grundvattenområde som används eller lämpar sig för vattenförsörjning.

Byggnader på dessa områden byggda innan 2004 borde uppfylla de lagstiftade grundreningskraven (80 % organiska ämnen, 70 % totalfosfor och 30 % totalkväve reduceras från belastningen) innan 31.10.2019. Finlands miljöcentral (SYKE) har skapat tjänster för att granska byggnaders läge. Vattenhanteringstolken (https://www.ymparisto.fi/vesihuoltotulkki) granskar situationen utgående från adressen, och ger också förslag på de lämpligaste och mest ekonomiska hanteringssätten för avloppsvattnen. En skild karttjänst för områdena som berörs av övergångsperioden finns även tillgänglig (http://syke.maps.arcgis.com/apps/webappviewer/index.html?id=71791c7856da4f268b68ffb62e2a532d).

Utöver läge, påverkar utrustningsnivån förnyelsebehovet på fastigheten. Ifall fastigheten har i användning en vattenfri toalett (t.ex. ett utedass), och ifall tvättvattnen som uppstår skapas ungefär i sådan mängd att man orkar bära dem, kan man tänka att avloppsvattenmängderna är så små att de inte orsakar förorening av miljön. Dessa avloppsvatten kan ledas även utan behandling kontrollerat i marken, till exempel i ett stenöga eller i en infiltreringsbrunn. Sådana objekt berörs inte av de lagstiftade reningskraven, och berörs därmed inte heller av övergångsperioden. Ifall fastigheten dock har annan vattenutrustning så som vattentoalett, dusch eller disk- eller tvättmaskin, bildas avloppsvattnen i sådan mängd att de bör renas på lämpligt sätt. I sådana fall är ledandet av vattnet i marken eller en behandling i slamavskiljare ett otillräckligt system, och bör effektiveras. Behandlingsalternativen för avloppsvattnen är många, och för varje fastighet hittas den lämpligaste lösningen tillsammans med en sakkunnig planerare (http://www.hajavesi.fi/se/foretagssok).

I Västra-Nyland finns uppskattningsvis 5000–7000 fastigheter med förnyelsebehov som berörs av övergångsperioden. Som invånare på glesbygden lönar det sig inte att bli ensam med saken, utan fastighetens avloppsvattensituation kan granskas tillsammans med en avloppsvattenrådgivare. LINKKI-projektets rådgivare gör besök enda till oktober, och deras kontaktuppgifter hittas här (http://www.hajavesi.fi/se/kontakt/tag_kontakt). Det går även att träffa rådgivarna på olika sommarevenemang:

-          Jätevesi-ilta (http://www.puujarvi.net/tiedotteet) i Karislojos Seurojentalo 12.7. kl 18

-          Sammatin järvipäivät (http://www.suvisammatti.fi/kulttuuri.html) 10.8. i Sampaala kl 12–15

-          Kyrkslättdagarna (https://www.kyrkslatt.fi/kyrkslattsdagarna-2) 24.8. torgevenemang

-          Sjundeådagen (https://www.sjundea.fi/sjundeadagen-3182019) 31.8.2019 Sjundeå svenska skolan kl: 10–14

Västra Nylands vatten och miljös glesbygdsavloppsvattenprojekt LINKKI, strävar till att främja avloppsvattenbehandlingen i glesbygden i samarbete med kommunerna. I projektet deltar åtta kommuner: Hangö, Ingå, Högfors, Kyrkslätt, Lojo, Raseborg, Sjundeå och Vichtis. Projektet finansieras utöver av kommunerna även av Nylands NTM-central. Projektet sammanhänger med de Västnyländska kommunernas avloppsvattenstrategi 2014–2021 och miljöministeriets landsomfattande avloppsvattenrådgivning. Projektet koordineras av Västra Nylands vatten och miljö rf och tilläggsuppgifter om projektet hittas på nätsidorna på adressen www.hajavesi.fi

Lisätietoja / tilläggsuppgifter:

Virve Ståhl hankekoordinaattori / projektkoordinator
Länsi-Uudenmaan Vesi ja Ympäristö ry / Västra Nylands vatten och miljö rf
virve.stahl@luvy.fi

Länsi-Uudenmaan vesi ja ympäristö ry, LUVY, on alueellinen vesiensuojeluyhdistys ja palveluntarjoaja. Tehtävämme on edistää vesiensuojelua, ympäristönsuojelua ja ihmisen elinympäristön terveellisyyttä läntisellä Uudellamaalla.

Västra Nylands vatten och miljö r.f., LUVY, är en regional vattenskyddsförening och erbjudare av tjänster. Vår uppgift är att främja vattenskyddet, miljövården och miljöhälsovården i västra Nyland.

Liitealue